کد مطلب:40251
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:26
اين كه پيامبر اسلام از سؤال و خواهش از ديگران نهي نموده، آيا فقط در خصوص مسائل مالي و اقتصادي است يا شامل مسائل علمي و سائر مسائل نيز ميشود؟
سؤال و پرسشهاي علمي از اهل علم و متخصّصان لازم و ضروري است. قرآن ميفرمايد: فاسئلوا أهل الذكر ان كنتم لا تعلمون ؛[15] اگر نميدانيد از متخصصان سؤال كنيد . اميرالمؤمنين(ع) فرمود: القلوب أقفال مفتاحها السؤال ؛[16] قلبها قفل زده شده، كليد آن سؤال است .
پيامبر(ص) فرمود: العلم خزائن و مفتاحها السؤال فاسئلوا يرحمكم اللّه فانّه يوجر فيه اربعه: السائل والمعلّم و المستمع و المسامع والمحبّ لهم ؛[17] كليد خزينههاي علم، سؤال است. پس بپرسيد تا مورد رحم الهي قرار گيريد. دربارة سؤال چهار دسته اجر ميبرند: سؤال كننده و معلّم و شنونده و دوستداران علم و عالم .
باز پيامبر (ص) فرمود: السؤال نصف العلم ؛[18] سؤال نيمي از علم است .
بنابراين سؤال كردن در باب مسائل علمي نه تنها مذموم نيست بلكه خوب است. البته در اين باب بايد سؤالهاي علمي، مفيد و به قصد يادگيري باشد، نه به قصد مفتضح كردن ديگري يا سؤالهاي بي فائده. همان طور كه در روايات به آنها اشاره شده است.
قرآن ميفرمايد: فقيراني كه مؤمن هستند، از ديگران سؤال نميكنند. هر كس آنان را نشناسد، ميپندارد كه غني هستند، چون ظاهر خود را طوري نشان ميدهند كه آبروي خود را حفظ كنند .[19]
پيامبر(ص) به ابوذر فرمود: از سؤال و درخواست از ديگران پرهيز كن، چون باعث ذلّت و خواري است و حساب طولانيِ روز قيامت گردنگير سائل خواهد شد .[20]
اميرالمؤمنين(ع) فرمود: سؤال كردن طوق مذلّت و خواري است كه عزيز را ذليل
مينمايد و حسب و نسب را زائل ميكند .[21]
امام صادق(ع) فرمود: شيعيان ما حتي اگر از گرسنگي بميرند، دست گدايي به سوي كسي دراز نميكنند .[22]
پيامبر (ص) فرمود: اگر كسي باب سؤال را روي خود باز كند، بابي از فقر به سوي او باز ميشود .[23]
[15] نحل(16) آية 43.
[16] ميزان الحكمه، عنوان 1702.
[17] همان.
[18] همان.
[19] مضمون آية 272 بقره.
[20] ميزان الحكمه، عنوان 1708
[21] همان.
[22] همان.
[23] همان، عنوان 1711.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.